Onlangs heeft zich een ernstig ongeval voorgedaan waarbij een fietser is aangereden op de rotonde aan de Euterpelaan. Dit incident is geen op zichzelf staand geval, want ook op andere rotondes, zoals die aan de Molenstraat/Oostwal, vinden geregeld ongevallen plaats. Daarentegen blijkt dat op drukke kruispunten met verkeerslichten, zoals bij de Kromstraat/Saal van Zwanenbergsingel en Molenstraat/Gasstraat, dergelijke incidenten in mindere mate voorkomen.
Oss is een stad die sterk inzet op duurzaamheid en waar het openbaar vervoer, door het ontbreken van een stadsbus, beperkt is. De afstanden binnen de stad lenen zich bij uitstek voor fietsverkeer, wat tevens in lijn ligt met het beleid van de gemeente om fietsen te stimuleren. Dit roept echter vragen op over de inrichting van de verkeersinfrastructuur en de mate van veiligheid die rotondes bieden, vooral wanneer fietsverkeer van twee kanten komt, zoals in de wijk de Ruwaard. Als we fietsen écht willen bevorderen, moeten we ook zorgen dat de infrastructuur de veiligheid van fietsers garandeert, en niet hun leven in gevaar brengt.
Geacht college van Burgemeester en Wethouders,
Daarom heeft Sociaal Sterk Oss een aantal vragen die wij graag aan u voorleggen:
- Heeft het college een volledig overzicht van het aantal ongevallen met fietsers op rotondes in Oss over de afgelopen vijf jaar, en hoe verhouden deze cijfers zich tot het aantal incidenten op kruispunten met verkeerslichten?
- Is er een verband te zien tussen het al dan niet voorrang hebben van fietsers op rotondes en aanrijdingen op rotondes?
- Welke specifieke maatregelen heeft het college tot nu toe genomen om de veiligheid van fietsers op rotondes in Oss te verbeteren, en acht het college deze maatregelen afdoende gezien de terugkerende incidenten?
- Is het college bereid om te onderzoeken of het aanpassen van de fietspaden rondom rotondes, bijvoorbeeld door deze te verhogen en duidelijker te markeren, kan bijdragen aan een verbeterde verkeersveiligheid?
- In het licht van de gemeentelijke focus op duurzaamheid en het stimuleren van fietsverkeer, is het college van mening dat rotondes een geschikte oplossing blijven voor fietsers, of ziet het mogelijkheden om, zoals bij verkeerslichten op kruispunten, veiliger alternatieven te overwegen?
- Is er overwogen om de verlichting en zichtbaarheid op en rond rotondes te verbeteren, met name op de plekken waar vaker incidenten plaatsvinden? In hoeverre kan een betere zichtbaarheid bijdragen aan minder ongevallen?
- Heeft het college de verkeersveiligheid op rotondes in Oss vergeleken met die van vergelijkbare middelgrote steden? Wat kunnen we leren van succesvolle verkeersoplossingen in andere gemeenten?
Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.
Namens de fractie van Sociaal Sterk Oss,
Jelle van der Vliet
