De afgelopen vijf jaar zijn er op de rotondes in Oss maar liefst 53 ongelukken met fietsers gebeurd, bijna drie keer zoveel als op gewone kruispunten. Naar aanleiding van deze zorgwekkende cijfers stelde Sociaal Sterk Oss op 27 september vragen aan het college van B&W. Dit onderwerp werd afgelopen vrijdag door Dtv Oss belicht in een item waarin verkeersveiligheid centraal stond.
Rotondes moeten slimmer worden ingericht – Jelle van der Vliet
Sociaal Sterk Oss-raadslid Jelle van der Vliet onderschrijft dat gedrag een belangrijke factor is, maar wijst ook op de rol van de infrastructuur. “Rotondes kunnen veiliger zijn dan stoplichten, maar de inrichting speelt een grote rol. De rotonde aan de Singel 40-45 is bijvoorbeeld veel te krap voor vrachtverkeer. Daar gebeuren ongelukken niet alleen door gedrag, maar ook door de ruimte die simpelweg ontbreekt.”
Ook op andere locaties, zoals de Euterpelaan, Kortfoortstraat, en Molenstraat, was het de afgelopen maanden raak. Het college van B&W heeft inmiddels aangekondigd een groot onderzoek te starten naar hoe rotondes veiliger kunnen worden. Hoewel Van der Vliet dit toejuicht, pleit hij voor snelle actie: “We kunnen op korte termijn al veel doen. Denk aan betere verlichting, verhoogde fietspaden of voorlichting voor weggebruikers.”
Sociaal Sterk Oss blijft aandringen op zowel structurele verbeteringen als eenvoudige ingrepen die de veiligheid direct vergroten, en zal hier binnenkort verder actie op ondernemen.
Wist je dat je sinds kort ook lid kunt worden van Sociaal Sterk Oss?